Un altre poema exposat per l’autora de Monistrol de Calders en aquest ramell, i en què copsem la sexualitat matriarcal junt amb el sentiment de pertinença a la terra i, a més, la maternitat (mitjançant simbolisme relacionat amb la mare), és “A l’Anna i en Sergi” (pp. 135-136), amb motiu d’un enllaç. Així, comença parlant d’una prometença i d’una amor exuberant que, a banda, es vincula amb lo tel·lúric:
“Heu triat un lloc d’història
les coves de Serinyà,
un indret ple d’encanteri
per unir el vostre demà”
i que és en la comarca catalana del Pla de l’Estany.
Per consegüent, connecten amb la mare, amb el passat i ho fan junts.
A continuació, indica que,
“A Mas Palau tindreu la casa
que heu comprat amb il·lusió (…).
Però voldria fer memòria
recordant el temps passat”.
Ben avançada la lletra, torna a evocar, si bé passatges favorables de la vida:
“I també faig recordança
compartint els bons moments,
quan estàvem d’acampada
en gaudíem molt contents”.
Finalment, després de les tasques diferents que fa cada u durant part de la seua jovenesa (ella, estudis universitaris), continuen plegats:
“Avui dia ets bona mestra
de l’educació infantil,
que aquest do per la quitxalla
us porti alegries mil”.
Això explica que, en uns dels darrers versos, llegim
“Ara sí, vull desitjar-vos
pel camí que us heu traçat”.
En una composició que figura més avant, “Aliança en primavera” (p. 144), recopilada en el llibre “Ramell de poemes (Pètals de poble)”, Rosa Rovira Sancho trau uns versos en què apareixen dues persones (potser jóvens) receptives, àdhuc, a altres de més edat que ells:
“l’atracció va anar augmentant,
i l’afany de voler aprendre
amb consells de goig i encant”,
això és, sobretot, per a la vida diària i per a l’esdevenidor.
Igualment, afig que la fadrina és
“Una núvia llesta i culta
pianista amb vocació,
molt tranquil·la i reposada
i un gran do de reflexió”.
Per a rematar l’escrit, la poetessa, com qui ha passat per diferents etapes de la vida, indica que,
“En aquesta nova etapa
teniu somnis per complir,
d’ajudar-vos l’un a l’altre
d’avinença i compartir”,
paraules en nexe amb la cultura matriarcalista, bé en lo sexual, bé en lo quotidià, bé en lo educatiu.
Un altre poema de la mateixa corda, amb trets semblants i que té a veure amb la sexualitat matriarcal, és “A la Isabel i en Joan” (p. 145), en què una parella celebra els vint-i-dos anys de casats:
“Isa, tu ets bona germana
sempre a punt per escoltar,
ets seriosa i compassiva
per donar un cop de mà.
Tu Joan, ets un manetes
(…) entre amics i en la família
sempre hi regna bon ambient”.
Així, ens trobem amb un matrimoni amb bona compenetració entre tots dos. I, com a resultat, l’escriptora li agrega
“Pels dos fills que tant t’estimes
ets bon pare i bon amic,
i també per a les nores
tens un tracte molt bonic”.
O siga que captem la figura del pare que també acull bé i desenvolupa la part maternal de la persona. No debades, entre els darrers versos, podem llegir que,
“Amb aquesta avinença
continueu sempre endavant
que la vida és per gaudir-la
cada hora i cada instant”,
mots que tenen a veure amb el model de vida matriarcalista: unió de bona avinença, fruïció i tocar els peus en terra.
Agraesc la col·laboració dels qui participen en l’estudi sobre el matriarcalisme i el fan més fàcil, als molt oberts i de bon cor i als qui em fan costat dia rere dia.
assemblea-pagesa-6f (1)