A partir d’ara, totes les cançons eròtiques que escriurem formen part del llibre “Sexe i cultura a Mallorca: el cançoner”, de Gabriel Janer Manila. En moltes d’aquestes cançons, la dona actua amb molta iniciativa, amb molta espenta i, en altres, es veu que la dona està ben considerada a nivell social.
La dona actua amb molta iniciativa:
“Jo estava dalt una sitja[1]
i menjava arròs amb pop;
i com l’hi tenia tot
encara me deia: pitja!” (p. 77).
“Jo l’hi feia per darrera,
tota l’hi vaig encarnar
i ella encara m’exclamà:
-Afica-hi sa coionera[2]” (p. 77).
“L’any passat dins es gener
eren set qui la’m tocaren,
i tant de gust me donaren
que boixadora em vaig fer[3]” (p. 78).
“Una fadrina, quan jeu,
sa poma elàstic pareix,
i un bon pardal engoleix
com si xuclàs un fideu.
Tant ne xucla vuit com deu;
tots d’un en un los panseix” (p. 82).
Com veiem, fins i tot, en el camp de lo eròtic i de lo sexual, en la cultura vinculada amb la llengua catalana, la dona no és la part passiva, mansa i simplement receptiva, com encara podem llegir en articles dels darrers anys, sinó una persona amb molta iniciativa, amb molta espenta, que té la darrera paraula i que és qui tria quan aprova, per exemple, que l’home faça una penetració o que actue en relació amb el seu cos o amb molts altres actes vinculats amb lo eròtic i amb el món de la sexualitat.
Ara bé, que això, per a més d’u, no siga politicament correcte, no vol dir que no siga un fet.
Agraesc la col·laboració de les persones que em recomanaren alguns dels llibres o altres publicacions sobre música popular eròtica en llengua catalana, a les que participen en el treball sobre el matriarcalisme i a les que em fan costat dia rere dia.
Notes: [1] Una sitja, com podem veure en el DCVB, és una “Cavitat subterrània destinada a guardar-hi collita, principalment de cereals”.
[2] La collonera.
[3] És la dona qui ha triat fer-se boixadora, no li hi ha sigut forçada, ni ha sigut arran d’un consell o d’una proposat aliena.