Un altre poema que figura en l’obra “Poesies completes”, de la barcelonina Dolors Monserdà, i en què copsem el matriarcalisme, és “Lo decret de los Jocs Florals” (https://ca.wikisource.org/wiki/Poesies_catalanes_(Monserd%C3%A0)/Lo_decret_dels_Jochs_Florals), datat de 1888, en la web “Viquitexts”. Un monarca se’n va de cacera i, en tornar, comenta sobre la bellesa de la natura i de la terra, detalls que, en el fons, podríem considerar-los com un agraïment a la Mare Terra i, igualment, com que ell trau el sentiment de pertinença. Així,
“ Per a sortir a caçar,
s’alça el rei de matinada:
per veure si apunta el sol
vers son finestral s’atansa.
Bé n’ha vist d’aubes d’abril,
donoses com belles fades,
brillats, esplendents i riques
com orientals emperantes,
mes cap n’ha vist tan gentil,
com la que sos ulls esguarden.
Apar hermosa il·lusió,
per l’artista somniada;
apare deessa naixent
en un bres de satí grana,
adornat amb cintes d’or
i ramells de flors de plata”.
Més avant, indica
“¡I que hermosa es veu la terra
rere la nit despertant-se
per rebre entre cants i olors
lo bes misteriós de l’alba!
Los capolls que es van obrint
amb perles de la rosada;
les roses que es balancegen
en les bellugoses branques;
los folls papallons que volen
dessobre camps d’esmeragda;
los dolços perduts remors
de fontetes amagades;
la cantadissa d’aucells
arrecerats entre els arbres;
i l’alosa que, a son niu,
va a portar lo bri de palla,
i els sospirs del ventijol,
i del temple, la campana,
tot ho sent i ho veu lo rei
com no ho ha vist cap vegada;
i, a la llum de la celístia
que es va desprenent de l’auba,
fins li semblen més esbeltes”.
Podríem dir sense embuts que aquest rei gaudeix de la bonesa de la vida. En acabant, el noble passa a la part de les seues arrels polítiques i, així, als familiars i als avantpassats: gestes, il·lusions, fites, amors, aventures somniades…
“i ja, de graó en graó,
davalla a la boira blanca
que el duu de la jovenesa
a los besos de la mare:
i, tot rialler, esplendent,
envolt en tintes rosades,
dolç com lo somni d’un nin,
bell com l’encís d’una fada”.
O siga que el monarca encara té present el paper fonamental de sa mare i, de fet, mare i fill s’empelten: els besets, la dolçor que ella li comparteix, les rondalles i les llegendes que li transmet la dona, etc. Aquesta empremta és molt exposada per ell a la reina, quan la muller li fa qüestions sobre política en el regne:
“-Mai haveu fet, Na Violant,
de mos somnis, despertant-me:
no pensava en crues guerres
que los meus pobles devasten,
que mon erari arruïne,
que mos braus soldats me maten:
pensava en raudals de llum,
en boires de neu i grana,
en capolls a mig obrir,
en ramells de roses blanques,
en papallons que follegen,
en nius penjats en los arbres,
en jovencells que somnien,
en nines enamorades,
en rossos infants que es besen
en la falda de llurs mares,
en verges i en monestirs,
en artistes i retaules,
en sospirs i en oracions…,
en notes que el vent escampa…”.
Al cap i a la fi, com ell agrega a la seua dona,
“Ja que, a lo bell, rendeix l’ànima.
No vull oir sons de guerra;
vull inspirades esparses;
vull l’arbre dels Jocs Florals
floreixent en mon reialme;
vull lluites de trobadors;
no de sanguinoses armes”.
Aquests set versos enllacen amb dos dels trets del matriarcalisme català: 1) la preferència per la part creativa de la persona i del Poble (ací, la poesia), en lloc de fer-ho per la guerra associada amb cultures d’esperit conqueridor (en nexe, àdhuc, en lo sexual, amb l’home com a conquistador de la dona) i 2) la protecció d’aquestes arts, per part del rei, com a promotor de la cultura, en aquest cas, mitjançant la celebració d’uns Jocs Florals que, a través de la figura de l’arbre, lliguen amb la tradició i amb la maternitat.
Com a anècdota, destacaré que el 10 de maig del 2025, en tractar aquesta composició, vaig descobrir que no havia llegit mai uns versos amb un rei benèvol i tan connectat amb la terra on viu i amb els qui hi habiten.
Finalment, el monarca signa la norma, els rossinyols canten i el finestral s’ompli de papallones blanques.
Agraesc la col·laboració dels qui participen en l’estudi sobre el matriarcalisme i el fan més fàcil, als molt oberts i de bon cor i als qui em fan costat dia rere dia.
assemblea-pagesa-6f (1)