Continuant amb el llibre “Poesies catalanes”, de l’autora barcelonina esmentada, també copsem trets matriarcalistes en la composició “L’Assumpció de la Verge” (https://ca.wikisource.org/wiki/Poesies_catalanes_(Monserd%C3%A0)/La_assumpci%C3%B3_de_la_Verge), premiada en el certamen de Badalona de 1880 i recopilada en “Viquitexts”, per exemple, quan diu que els àngels agafen Nostra Senyora:
“la Verge Escollida,
hi apar enmig d’ells;
los àngels la pugen
¡que n’és, de bonica!
del sol, la llum rica,
no té raigs tan bells.
Al trono, la porten,
Jesús la corona”.
A més, la poetessa agrega uns versos que connecten amb el vincle entre el cel i la terra…, en ambient matriarcal:
“Lloem a Maria,
lo llir de puresa,
la font de tendresa,
lo temple sagrat,
del cel i la terra
l’eterna delícia,
l’espill de Justícia
tresor de bondat.
Era el cel, Senyora,
verger delitós,
la flor més hermosa,
li ha dat Déu en Vós”.
Així, apareixen detalls que evoquen lo femení, la infantesa i, ben mirat, lo eròtic (ja que el temple, en aquest cas, sagrat, podria empiulpar amb la forma “temple de l’amor”, no sols de lo sexual, sinó de la casa i de la vida, mitjançant eixa mena d’empelt entre la Mare Terra i els seus fills). Afegirem que els mots que posa en aquests versos ho manifesten: “puresa”, “font”, “font de tendresa” (com la mare que alleta), “Justícia” (ella té la darrera paraula, com la dona en els Pobles matriarcalistes), “bondat”, “verger” (té a veure amb l’exuberància), “flor”… junt amb la relació favorable i amb bona avinença entre Déu i Nostra Senyora.
Tot seguit, exposa que la Mare de Déu, el dia de la mort de Jesús (el fill), el divisa (l’obira) i el salvarà:
“i, a ell, los ulls gira
llençant-ne dolç plor.
Ses llàgrimes pures,
van ser meravelles,
de cada una d’elles,
va nàixer un altar,
de sobre ses grades,
la Verge ens espera,
puix que Mare ens era.
No ens volgué deixar”.
Com a resultat, altra vegada, es plasma el nexe entre el cel i la terra (com en altres poemes matriarcalistes de què hem escrit) i, de rebot, que l’escriptora no separa el fill de la mare (fet que concorda amb lo matriarcal):
“Junten cels i terra,
per eix jorn de glòria,
dels cants de victòria
vostre himne millor;
pels àmbits ressonen
los sons d’alegria,
lloant de Maria
la sacra Assumpció”,
fet que, en la vida pagana, ve simbolitzada per l’arribada de la primavera i, per tant, de l’estació associada a la infantesa. No debades, en els versos finals, indica que
“Era el món, Senyora,
trist vall de dolor,
camí de la glòria,
l’ha fet vostre amor”.
És a dir: la dona (com a mare) ha acompanyat el fill, li ha donat vida (el lligam que hi ha tingut) i això ha aplanat que continuàs la joia de la vida entre tots dos i… a nivell tel·lúric, com el xiquet que, tot i que unit amb la mareta, ja no ho fa com un nadó (el naixement en hivern), ans com un nin.
Agraesc la col·laboració dels qui participen en l’estudi sobre el matriarcalisme i el fan més fàcil, als molt oberts i de bon cor i als qui em fan costat dia rere dia.
assemblea-pagesa-6f (1)