Un altre poeta que hem triat per a aquest punt, i que ens va enviar de franc llibres seus, és Joan Sala Vila (1929), nascut en Hostalets de Balenyà (una població catalana de la comarca d’Osona) i resident en Granollers (el Vallès Oriental). Així, en “Estones amb el meu silenci” (del 2015), publicat per Témenos Edicions, no sols trau molts versos en relació amb la nit, amb la foscor, amb el jardí (simbòlicament), sinó que, a més, n’escriu que empiulen amb la infantesa. Així, en “Enyoro una flor…” (p. 17), posa que
“Els sentiments recorden tardes d’hivern
(…) vora la llar de foc a la casa dels avis,
de petit enyorava la mare”,
qui morí quan ell tenia cinc anys.
Igualment, afig que
“Una veu em convida a un passeig pel jardí
el jardí de la llar dels avis (…).
Alço els ulls i unes mans amigues
creuaven amb les meves una flor.
Les mans i els ulls de dos avis”
i, per tant, plasma trets que, no solament apareixen en les seues obres, sinó, per exemple, en Facebook o quan parla amb tu: un home de principis, dialogant (però no “buenrollista”), acollidor, obert a persones de totes les edats i a la vida.
Una altra composició en què exposa sobre els seus avis i, de pas, part de la seua infantesa, és “Enyoro la llar de foc” (p. 51), amb què comenta la seua voluntat de continuar amb la creativitat del nen i, això sí, tot i que l’escriptor tinga més de huitanta anys:
“Qui me’n pot ensenyar
a ser nen, no vull ser avi.
Seure a l’escó de la cuina,
escoltar la veu de l’àvia
i fer una torrada.
(…) l’àvia (…) em treia la torradora de les mans.
Era bo el pa torrat amb tomàquet i pernil”.
Sobre aquestes paraules, direm que, en el 2021 (un poc després de conéixer-lo), en haver llegit el seu llibre “Camins d’infantesa d’un nen de pagès” (publicat en el 2020), em digué que sa àvia havia fet el paper de mare,… com ací trau. El bon vincle entre padrina i nét es reflecteix en escriure que
“M’agradava esmorzar com l’avi,
però mai em deixà tastar la barreja de vi bo amb anís.
L’àvia, em deia,
un got d’aigua no et farà mal, i m’abraçava”,
o siga, en línia amb l’educació matriarcalista.
Al capdavall del poema, diu que ell, ara, fa torrades amb pa amb tomàquet i que “només són record d’un nen que avui és avi” (en el sentit biològic).
De fet, el dia que tractàrem aquesta composició, el 25 d’octubre del 2024, podem dir que moltíssims dies a l’any, el poeta Joan Sala Vila, no sols escriu en Facebook (per poc que siga) uns versos (seus o d’altri) o bé una petita reflexió, o bé unes paraules en nexe amb la seua visió del cristianisme: és un home encara creatiu, malgrat que té noranta-cinc anys, fins al punt que està obert a persones de totes les edats (això sí, amb eixe estil dialogant, pacífic i amb disposició a forjar ponts, com tantes persones que he conegut i que, quan començà la guerra de 1936-1939, ja tenien sis anys o més). I això, també, en alguns blogs que porta.
Enllaçant amb sa mare, hi ha el poema “On ets, mareta meva?” (p. 62):
“Mareta meva, quan em retrobi amb tu
vull ser nen altra vegada,
no sé com són els teus petons, vull saber-ho.
Perquè, allà on ets, entre les estrelles
les persones, oi que es fan petons?”
Quant als darrers dos versos, ens evocaren els moments en què el nen, al costat de la mareta o, més encara, de la padrina, diu que ell l’estima i que ella no morirà mai. La resposta de l’avia, sovint, és un somriure o una explicació didàctica. I, si no, alguna opció per a permetre que el xiquet s’esplaie i se senta en un ambient favorable.
No debades, a continuació, l’escriptor de Granollers addueix
“Mare, per a tu, encara sóc nen,
tens la casa plena de petons per mi, oi?
Mareta, t’estimo, t’envio un petó”.
Per consegüent, el fill està en nexe amb la mare i, així, amb la terra.
Agraesc la col·laboració de les persones que participen en l’estudi sobre el matriarcalisme i el fan més fàcil, a les molt obertes i de bon cor i a les que em fan costat dia rere dia.
assemblea-pagesa-6f (1)