El 1r de setembre del 2024, després que m’acceptaren en el grup “Tu no ets de Gràcia si no…”, escriguí “¿Teniu articles o poemes referents al sentiment de pertinença a la terra, a la comarca, al poble o bé al barri? ¿Coneixeu persones que n’hagen escrit? Gràcies.
És per a l’estudi sobre el matriarcalisme”.
Tot seguit, una dona del grup, Ane del Blanco, ens comentà que “La petició de placa blava per Aute a la Plaça Rovira té a veure amb el seu sentiment de pertinença al barri: ‘Plaça Rovira, vella Plaça Rovira del meu barri de Gràcia’ diu la seva cançó ‘Somnis de la Plaça Rovira’.
Ell sempre explicava que el seu sentiment de barri popular només el tenia amb Gràcia. Està recollit en moltes entrevistes en les quals parlava en català”.
En acabant, la cercàrem en Internet, per exemple, en la web “Cancioneros.com”, en què figura la lletra de la cançó “Somnis de la Plaça Rovira” (https://www.cancioneros.com/nc/11356/0/somnis-de-la-placa-rovira-luis-eduardo-aute), de l’artista Luis Eduardo Aute (nascut en Manila en 1943). Diu així:
“De vegades, els somnis
viuen la realitat
i, a l’invers, hi ha vida
que fa real lo somiat.
com és aquesta nit dolça
d’un agost d’envelats:
pels carrers, fent la festa
que em transporta al passat,
un passat com un barri
de futurs sense espills
on van viure els meus avis,
on van néixer els seus fills”.
Per tant, el cantant, qui, fins a ben avançada la infantesa, no estigué en la ciutat de Barcelona, està en el barri i el plasma: festes, on havien nascut els seus padrins, on ho feren els seus fills, això és, on hi havia part de la seua família i, així, continuïtat.
Igualment, afig
“Tinc records del meu pare
quan, després del treball,
ens baixàvem a beure
les orxates d’en Vall.
Plaça Rovira, vella Plaça Rovira
del meu barri de Gràcia,
i el meu cor adormit,
Plaça Rovira, em bategues guspires
d’un foc que ja era cendra…
I, més que fum,
ets tota llum
aquesta nit”.
O siga, que el pare fa un paper, en part, maternal i participatiu en la zona, principalment, en la Plaça Rovira, una mena de punt de trobada, com solen ser-ho moltes.
Adduirem que el tema esdevé de nit, un tret vinculat amb el matriarcalisme.
A banda, diu
“I, a la nit, ens n’anàvem,
per canviar un poc d’ambient,
fins el Bar Comulada,
el palau d’en Climent,
on les ensaladilles
de la seva patent
feien que el tast dels somnis
fos un gust pel client”.
En aquests versos, copsem una relació amb bona avinença entre el comerciant i el client. Després, reporta que
“La farmàcia d’en Pere
i el quiosc deien ‘Prou:
a tancar, que ja arriba
el darrer trenta-nou’”.
Com podem veure, sovint, apareixen els noms familiars, com es coneixen personalment.
Finalment, Luis Eduardo Aute posa part de l’educació que tingué amb son pare, quan tots dos caminaven junts:
“I, al primer son del somni,
quan el temps va partir,
el meu pare em deia:
‘Anem a casa a dormir’.
I, en silenci, tornàvem
lentament cap amunt,
a la torre dels avis
i tots els seus difunts.
I, entre el pou i les pedres
del jardí de Massens,
la galàxia ens plorava
pluges de Sant Llorenç.
I el meu pare em parlava
assenyalant-me el cel:
‘Fes-li, abans dels teus somnis,
un petó al teu estel’”.
Agraesc la col·laboració de les persones que participen en l’estudi sobre el matriarcalisme i el fan més fàcil, a les molt obertes i de bon cor i a les que em fan costat dia rere dia.
assemblea-pagesa-6f (1)