Prosseguint en l’obra esmentada de l’escriptora Agnès Armengol i Altayó (1852-1934), torna a reflectir el matriarcalisme, ara, empiulant amb la nit:
“Quan la lluna camina a son ple
i el cel de tan serè
sembla un mar sens vaivè
-colometa marina’,
cor-ferit jo et vindria a rondar
amb un tendre cantar,
que et faria somiar
una rondania divina” (pp. 88-89).
Per consegüent, la trobada en què ell desenvolupa més la part musical és durant l’obagor.
Després, li diu que els diumenges, ja de bon matí,
“t’aniria a collir
de gemat romaní,
de daurada ginestra”
els presents que ell li donaria i que li posaria en “ta bella finestra”.
Ben mirat, el xicot enllaça això amb “Ta carona de festa major” i amb el fet que
“Les campanes del poble veí
des l’antic monestir
se farien sentir
repicant la diada;
tu, a la testa l’airós caputxó
i al braç el cistelló
de fer ofrena al Senyor,
baixaries mudada”.
Com podem veure, no sols ell li destaca la bellesa, sinó també el renom que tindrien les noces. És més: en els versos següents, Agnès Armengol i Altayó plasma el paper de la dona en el casament i el que tindrà en acabant:
“Dret a missa, donant-nos les mans
a l’estil dels amants,
alegrois com infants
aniríem de pressa,
i, en passar pel porxat del convent
on s’acobla el jovent,
te dirien somrient:
‘Quina guapa mestressa!’.
Però la festa de l’enllaç va acompanyada de balls (ací, de sardanes):
“au, manyaga, quin sardanejar!
(…) sis ençà, vuit enllà,
volia el temps si té ales!”.
En l’estrofa següent, el jove diu a la fadrina:
“Ai bonica i xamosa Sió!
la del prim cossetó,
la del peu petitó,
la del bell gentil aira,
foll de mi si ton pare ho volgués
ans que Pasqua vingués”.
Finalment, el pare ou els mots del xic i li demana
“-Fores tu son promès?
fores tu son rondaire?”
i li diu uns quants trets que considera positius en el futur marit:
“La palica no et manca pel cas;
però ets un brau bordegàs,
honrador i capaç
de portar a la taula;
quan t’escaigui, doncs, si va de bo,
ja ho diràs al rector
com més prompte millor
i ho diré jo a ma Paula!”.
En resum, el pare, com faria un llaurador en el dia rere dia (i un rei, en més d’una rondalla), té present la facilitat de paraula del jove,… junt amb el fet que és un home honrat (bonhomiós), amb facilitat per a fer rogle (la taula) i, a banda, li deixa en les seues mans el fet de comentar-ho al capellà (o siga, que el xicot rep l’aprovació del pare de la xica) i li addueix que ell ho farà amb la seua dona, qui, així, ella també pren part en els actes anteriors a les noces.
Agraesc la col·laboració dels qui participen en l’estudi sobre el matriarcalisme i el fan més fàcil, als molt oberts i de bon cor i als qui em fan costat dia rere dia.
Agnès Armengol i Altayó (1852-1934), poesia matriarcalista assemblea-pagesa-6f (1)