Tot seguit, comentarem que, el 27 de maig del 2021, en el meu mur, Francesc Castellano escrigué una cançó que diu així:
“’Ai, noies de Campdevànol,
no aneu a pixar al riu,
que les de Ripoll es queixen
que l’aigua es torna lleixiu’.
(Els dos pobles estan al costat del riu Freser, Campdevànol aigua amunt)”.
En relació amb aquesta cançó, n’hi ha una en què es reflecteix molt el matriarcalisme, titulada “Les noies de Molló”, la qual figura en “Beget. Cançons de la tradició oral recollides per Kristin Müller” (p. 58), un treball amb texts i discs i publicat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya en el 2021, cançó que, amb lleugers retocs, diu així:
“Les noies de Molló[1]
són poques i mostatxudes[2],
quan passen pel carrer,
fan petar les ferradures[3].
Ai, noies de Rocabruna,
no pixeu pas tant al riu,
que les de Beget[4] se queixen
que l’aigua els hi embrutiu.
Noies de Beget,
són poques i ballen bé:
tenen la panxa arrugada
com la manxa[5] del ferrer.
Mare de Déu del Coral,
vós que sou tan coralera[6],
ajudeu-les a casar
les noies de la Menera[7]”.
Quant al fet que la panxa de les jóvens estiga arrugada i, a més, com la manxa del ferrer, ens portà a la semblança amb el tema de l’espasa rovellada (foscor, dona, rovellat, negre…) i amb què el ferrer també va en línia amb el matriarcalisme, ja que, si no, per exemple, primaria la manxa acabada de fer (o d’adquirir). Cal dir que aquest detall també figura en altres versions que hem trobat d’aquesta cançó.
Agraesc la col·laboració de les persones que em fan més fàcil el treball sobre el matriarcalisme, a les molt obertes i de bon cor i a les que em fan costat dia rere dia.
Notes: [1] Població catalana de la comarca del Ripollès.
[2] Per tant, ja són jóvens. Ací, es refereix als pèls del pubis.
[3] Són dones fortes.
[4] Com podem llegir en el llibret que hi ha en aquest treball relacionat amb Beget, Kristin Müller escrigué que, en 1965, com a estudiant, “vaig anar a parar en un poblet de muntanya molt agradable: Beget, a l’Alta Garrotxa (…) era un indret on també s’havien conservat tradicions i costums; antics oficis; festes; celebracions; eines per treballar el camp; els interiors de les cases, especialment la cuina; vocabulari… (…).
La meva tasca, doncs, va ser descriure i analitzar aquells objectes d’ús i els costums tradicionals (…). Alhora, però, i perquè sempre he estat una persona molt curiosa i especialment interessada en la música, no podia deixar de descobrir (…) el record de les antigues cançons que s’amagaven en la memòria col·lectiva i especialment en la de certes persones d’aquell Beget” (p. 7).
[5] La manxa és un instrument per a fer vent o per a donar aire que utilitzen els obradors del metall, en aquest cas, com podem llegir en el DCVB, “de molta grossària”.
[6] La referència a “Coral” i a “coralera” ens porta a vincular aquests mots amb l’aigua i, de pas, amb la pesca i amb el matriarcalisme.
[7] Població de la comarca del Vallespir, en la Catalunya del Nord.