La maternitat, la mare, els qui visiten el nen, la Mare Terra

Una altra obra en què hem trobat poemes relatius a la maternitat (fins i tot, amb la Mare Terra fent el paper maternal), és “Camins del Record”, de Teresa Bertran Tolosa (1920-2004), de la Guissona (comarca de la Segarra). Així, en “Cant a un infant” (p. 61), posa

“Una romança sens lletra,

és el que canta un infant,

plora i riu a la vegada

i el bressol el va gronxant.

Té la cara enrojolada

sos cabells són com l’or fi,

els seus ulls blaus que no paren

de mirar-me fit a fit.

Mirant a la seva mare

sembla que es dóna delit,

son cosset menut aixeca

i ja voldria fugir,

del bressol que el va gronxant

com la barca mar endins.

I mirant la seva mare

tot seguit queda adormit”.

 

Per tant, no sols exposa detalls que podem haver captat en veure un nen de pocs mesos en el bressol, sinó la relació entre el xiquet i qui s’interessa en eixe moment i li mira la careta o, per exemple, li dóna algun objecte per a que ell se senta acompanyat i tinga un bon son.

La segona composició de la poetessa de la Segarra és “Nadalenca” (p. 62), on trau lo maternal (però plasmat en Nostra Senyora i en el Nen Jesús):

“Camí de Betlem

uns pastors caminen

guiats per l’estrella

de claror radiant

(…) té claror de dia”  (p. 62).

 

Aquestes paraules ens porten a l’hivern, una època femenina, en què una petita llum (l’estel) fa de cresol.

Resulta interessant que, en una cultura matriarcalista, no solament estiga vinculada amb la foscor (i més amb la primavera d’hivern i amb l’hivern), sinó que, a banda, una d’eixes estacions (la de la neu) ho faça amb la maternitat (amb l’esperança que es deposita en el nounat).

Igualment, amb semblança amb el poema anterior (p. 61), Teresa Bertran Tolosa escriu

“La Verge Maria

mira el seu fillet,

com mira una mare

amb joia i amor.

Un cor d’àngels canten

al bon Jesuset,

ell amb sa maneta

també els beneeix”.

 

Quan plasmàrem aquestes línies, el 23 d’octubre del 2024, copsàrem que, més d’una vegada, els familiars o, per exemple, amics dels pares, en veure el nadó, a més de cantar-li, és relativament habitual allargar-li la mà o… ¡que ho faça ell! (com en aquests versos).

Afegirem que, en la vida quotidiana, aquesta benedicció del xiquet es tradueix en simpatia cap a qui l’acarona, cap a qui el tracta amb bon cor…

En acabant, l’escriptora comenta que

“Sant Josep se’l mira

i el cor li batega,

al sentir que plora

de fred i nuesa”.

 

Per consegüent, es reflecteix un Poble en què el pare també participa en l’educació del nen i, àdhuc, en què comparteix temps amb el fillet que és en el bressol o bé que alleta.

De fet, l’autora indica que el pare (Sant Josep)

“també li fa ofrena

d’una flor humil

amb la vara seca

d’una fusta noble”.

 

Cal dir que la fusta enllaça amb la noblesa i que “fusta” empiula amb el matriarcalisme (l’arbre connecta amb la terra i, així, amb la matèria, amb la mare, com exposa Andrés Ortíz-Oses en el llibre “El matriarcalimo vasco”).

La tercera composició, també en l’obra “Camins del Record” i que hem triat per al tema de la maternitat, és “Pirineu” (p. 81). En aquest cas, ho simbolitza en la terra (el Pirineu i els llacs) com a mare de tots i de la vida, a banda de traure trets matriarcalistes, com ara, la bonesa i el realisme:

“la neu és pura com el teu cor

(…) les flores boscanes són enciseres

que un món de somnis fan realitat (…).

També l’estany en abundor

rep l’aigua fresca i és son bressol”

 

i, al capdavall, diu

“oh gran natura que ets en la vida

tan ric tresor,

respiro l’aire de la muntanya

besant son front.

Tant en l’albada com en la posta

t’obro els meus braços,

despert mon cor”,

 

versos que, la primera vegada que els llegírem, el 29 de juny del 2024, ens evocaren l’obertura de braços a la mare (ací, a la Mare Terra).

Agraesc la col·laboració de les persones que participen en l’estudi sobre el matriarcalisme i el fan més fàcil, a les molt obertes i de bon cor i a les que em fan costat dia rere dia.

 

 

assemblea-pagesa-6f (1)

Deixa un comentari