Continuant amb la composició “Davant l’Imatge de la Verge del Puig de Sant Salvador”, publicada en 1918, l’autor, com si parlàs a Nostra Senyora, li comenta sobre l’ànim de sa mare:
“Sí, la nit cau. I és l’ombra del martiri
Que enmig de la gaubança la corpuny
No la veis? Llagrimeja com el ciri
Ella m’ha dit: ‘per més que el pit m’hi tiri
Potser venir-hi
Més no podré: és tan aspriu, tan lluny…’.
Posteriorment, li demana ajuda, que la Mare de Déu faça costat a la mareta, que no la deixe caure, sinó que l’agafe de la mà com la dona que ho fa amb la seua filla de pocs anys i, a més, que el poeta i sa mare puguen anar al Santuari i fruir la vida:
“Doncs, ajudau-li; vostra mà la duga,
Com àngel dels promesos a David:
Feu que no plor, com degotis d’espluga[1];
Feu que no plor, dins l’ombra malastruga[2];
Feu que amb mi puga
Per bon camí tornar amb goig complit”.
Al cap i a la fi, com diu l’escriptor a la Mare de Déu, no vol ser orfe de pare i de mare:
“Si sens ella tornàs, me semblaria
Venir amb dos cadàvers a damunt
Trist Isaac del Moria per la via,
Ja em basta el de mon pare, que al cel sia,
Basta’m, ¡oh pia!
Per a assolar-me l’enyorat difunt!”.
Altrament, plasma uns versos amb què tracta de fer reviscolar l’ànim maternal i com si, a banda, amb una revifalla, també els menàs al lector del poema:
“Inspireu a tothom volença altiva
¡Feu que s’arbore el cor de la Ciutat!
I, puix que el cor alllà on apuntà arriba,
Que el camí sia un fet: la roca aspriva
Mai és tan viva
Com la d’una ardenta voluntat”.
Tot seguit, la Verge del Puig de Sant Salvadora fa el paper de mare del Poble i serà ella qui el salvarà. Així, en mots de Bartomeu Barceló i Torrelló,
“Digau a tots: ‘Veniu cap a l’altura.
Veniu i el Puig vos sia Salvador.
-Quina és la barca neta de sutzura?-
Pugeu a rebaixar-vos en llum pura
I, ¡oh, hermosura!
De terra, mar i cel, sumau l’aimot!’”.
Com podem capir, la llum també va unida amb la foscor i, igualment, s’uneixen la terra i la mar (simbolisme femení) i el cel (símbol masculí) i predomina lo realista i lo feminal.
Finalment, veiem que la Mare de Déu és tractada com una Moreneta (el color negre i el bru d’aquestes marededéus van associades a la saviesa de la vellesa) que fa de guia al poeta i que l’empiula junt amb dos trets presents en molts poemes matriarcalistes: l’aigua (la mar) i lo tel·lúric (la terra). No debades, li diu
“I ara, la moreneta Estrella mia,
Moreneta del Puig, adéu, adéu.
Vos passetjà un triomf ma fantasia
Pels mars i terra enllà. Doncs, feu que un dia
Esta elegia
Himne se torne de triomfant romeu!
BARTOMEU BARCELÓ
1918”.
Agraesc la col·laboració dels qui participen en l’estudi sobre el matriarcalisme i el fan més fàcil, als molt oberts i de bon cor i als qui em fan costat dia rere dia.
Notes: [1] Cova.
[2] Malaurada.
assemblea-pagesa-6f (1)